ویژگی های دوره
معرفی میلیارد
نگاه کلی به فصل
این فصل شامل 4 درس است. درس دوم شامل: صفحه ی 6 صفحه ی 7 صفحه ی 8 صفحه ی 9 می باشد.
یادآوری عددنویسی و محاسبات عددی – آموزش عددنویسی – آموزش محاسبات عددی – تدریس عددنویسی و محاسبات عددی
در درس اول ضمن یادآوری عددنویسی تا 9 رقم و کامل کردن طبقۀ میلیون (تا صدگان میلیون) به رابطه ی بین ارزش های مکانی رقم های مختلف در جدول، بیشتر از گذشته توجه خواهد شد. ضمن آنکه با چند بازی و فعالیت، عملیات جمع و تفریق و ضرب و تقسیم عددهای طبیعی یادآوری و تکمیل می شود.
معرفی میلیارد – آموزش میلیارد – تدریس میلیارد – میلیارد ریاضی پنجم
در درس دوم طبقه ی میلیارد معرفی شده و مشابه آنچه در سال گذشته برای میلیون تدریس شده است،مفاهیم مطرح مطرح می شوند.
جمع و تفریق عددهای مرکب – آموزش جمع و تفریق عدد های مرکب – تدریس جمع و تفریق عددهای مرکب
درس سوم به معرفی عددهای مرکب و جمع و تفریق آن و در مورد زمان می پردازد و در انتها نیز مثال هایی از عددهای مرکب، غیر از زمان نیز مطرح می شود.
الگوها – آموزش الگوها – تدریس الگوها – الگوهای مربعی – الگوهای مثلتی
آخر این فصل یعنی درس چهارم موضوع الگویابی اختصاص یافته و در ضمن آن الگوی عددهای مثلثی و مربعی معرفی می شوند.
مفهوم عدد اولین مفهومی هست که دانشآموزان در جریان یادگیری ریاضی با آن آشنا میشوند.
همچنین انتزاعیترین مفهومی هست که انسان آن را کشف کرده است. پیدایش اولیه عدد توسط انسان
در ابتدا برای استفاده از آن برای شمارش بود ولی به مرور برای جنبههای دیگر مورد استفاده قرار
گرفت.
عدد دارای مفاهیم چندگانه هست که دانشآموزان برای آنکه بتوانند درک درستی از آن داشته
باشند بایستی با مفاهیم مختلف آن آشنایی کامل داشته باشند. یکی از مفاهیم عدد، مفهوم عدد اصلی
مجموعه )کاردینالیتی( است. از این مفهوم عدد برای بهدست آوردن و نمایش تعداد اعضای یک مجموعه استفاده میشود. به عنوان مثال در ظرفی که 4 سیب وجود دارد، عدد 4 ،بیان کننده تعداد عضوهای این مجموعه )بشقاب( هست.
مفهوم دیگر عدد، مفهوم ترتیبی )اردینالیتی( آن است. از این مفهوم برای بیان ترتیب اشیا و
جایگاه قرار گرفتن آن در یک ردیف استفاده میشود.به عنوان نمونه، در شکل مقابل ،
شکل ، در ردیف دوم از سمت چپ قرار گرفته است یا در حروف الفبای فارسی، حرف »ت«
چهارمین حرف از حروف الفبای فارسی هست.
مفهوم اجزایی عدد، مفهوم دیگری از عدد هست که در آن، هر عددی به عنوان کلی متشکل
از دو جزء کوچکتر درک می ً شود. مثال عدد 6 به عنوان کلی متشکل از دو جزء کوچکتر 4 و 2
در نظر گرفته میشود )درک میشود(. این مفهوم از عدد کاربرد بسیاری در محاسبه جمع و تفریق و
حل مسائل کالمی و نمادی جمع و تفریق به روشهای مختلف از جمله روشهای غیر الگوریتمی و
ذهنی دارد.
دانشآموزان برای آنکه بتوانند درک درستی از مفهوم عدد داشته باشند و از آن به طور مناسب
در محاسباتشان استفاده کنند، نیاز به درک مناسب از هر سه مفهوم عدد دارند.
عالوه بر درک جنبههای مختلف مفهوم عدد توسط دانشآموزان به این نکته باید توجه شود که
در معرفی هر طبقه از اعداد موارد زیر نیز به همراه آن ارائه میشود:
1ــ معرفی مفهوم اعداد با استفاده از وسایل و موارد عینی مختلف )با استفاده از مکعبهای
کوئیزنر، چینهها، پول و چرتکه(
2ــ معرفی نحوه عدد نویسی به عدد و حروف
3ــ نمایش اعداد در جدول ارزش مکانی
4ــ گستردهنویسی اعداد
5ــ تقریب زدن اعداد به دو روش قطع کردن و گردن کردن )بدون اشاره به نام آنها(
6ــ مقایسه اعداد.
الگوهای عددی
بعضی از الگوهای عددی به علت اینکه در پدیدههای مختلف ظاهر میشوند یا در مفاهیم مختلف
ریاضی خودنمایی میکنند، با نام مشخصی معرفی میشوند.
برای مثال عددهای فیبوناچی برای اولین ار توسط این شخص مطرح شد و پس از آن، این دنباله عددی در پدیدههای زیادی مشاهده شد.
عددهای مثلثی و مربعی مطرحشده در این درس نیز به همین ترتیب هستند. برای مثال عددهای مربعی
که شامل عددهای مربع کامل هستند )…. , 16 ,9 , 4 , 1 )کاربردهای فراوانی دارند که دانشآموزان
در سالهای باالتر بهتدریج با آنها آشنا میشوند.
توسعه مفاهیم
در این فصل اگرچه خواندن و نوشتن عددهای با طبقه میلیارد و میلیون تدریس میشود اما
مهمتر از آن ایجاد درک و تصور درست از بزرگی این عددهاست. بهطوریکه دانشآموز بتواند
مصادیق میلیارد و میلیون را بیان و درک کند.
مشابه مثال ضخامت یک میلیارد کاغذ میتوان یک میلیارد ثانیه، یک میلیارد تومان، یک
میلیارد دالر، یک میلیارد قطره آب یا بنزین و… را بیان کرد و با محاسبههای ساده ابعاد آنها را برای
دانشآموزان آشکار کرد.
اهداف درس اول: یاداوری عددنویسی و محاسبات عددی
١ــ خواندن و نوشتن عددهای تا طبقۀ میلیون
٢ــ درک روابط بین ارزش رقمهای مختلف در جدول ارزش مکانی
٣ــ انجام محاسبات عددی )جمع و تفریق ، ضرب و تقسیم(
٤ــ نوشتن گسترده عددها، پیدا کردن عدد تقریبی و مقایسۀ آنها و درک رابطة
بین این سه موضوع
اهداف درس دوم : معرفی میلیارد
١ــ خواندن و نوشتن عددهای تا طبقۀ میلیارد
٢ ــ درک رابطۀ بین رقمهای مختلف با توجه به جدول ارزش مکانی
٣ ــ درک و تصور درست از عددهای میلیاردی و بیان مصادیق
٤ ــ گسترده نویسی ، مقایسه ، عددهای تقریبی و نمایش روی محور و درک رابطۀ
بین آنها
٥ ــ کار با ماشینحساب و انجام محاسبات عددی
اهداف درس سوم: جمع و تفریق عددهای مرکب
١ــ آشنایی با عددهای مرکب زمان
٢ــ ادامه دادن الگوهای عددی مرکب مربوط به زمان
٣ــ جمع و تفریق عددهای مرکب )زمان(
٤ ــ حل مسئلههای مربوط به زمان
٥ ــ آشنایی با سایر عددهای مرکب
٦ ــ درک این موضوع که در سایر عددهای مرکب مبنای دستهبندی عددها تفاوت
میکند.
اهداف درس چهارم: الگوها
١ــ درک تمایز و تفاوت موجود بین محیط و مساحت شکل با کمک الگوهای هندسی
٢ــ درک رابطۀ بین شکلها و عددها در الگوها برای پیدا کردن شکلها یا عددهای
بعدی
٣ــ آشنایی با الگوی عددهای مثلثی و مربعی
٤ــ ادامه دادن یک الگو و یا طرح یک الگوی عددی یا هندسی
هدف از ارائه مرور فصل در پایان هر فصلی، جمعبندی و فراهم آوردن فرصتی برای تثبیت و
تعمیق مطالب ارائه شده در فصل هست. مرور فصلها از چهار بخش اصلی فرهنگ نوشتن، تمرین،
معما و سرگرمی و فرهنگ خواندن تشکیل شده است. هدف از فرهنگ نوشتن فراهم آوردن فرصتی
برای بیان مفاهیم آموخته شده در فصل به صورت کالمی و به زبان خود دانشآموز و توسط وی هست.
در بخش تمرین سعی شده است نمونههایی از تمرینات ارائه شده در درسهای قبل، آورده شود. معما و
سرگرمی فرصتی را برای دانشآموزان فراهم میکند تا با استفاده از مفاهیم ارائه شده در درس، به حل
معماهایی که عالوه بردارا بودن محتوای ریاضی، جنبه سرگرمی و بازی را نیز دارند، بپردازند. این امر
موجب آن میشود که ضمن عمق بخشی به یادگیری، دانشآموزان از لذت کار با ریاضی بهرهمند شوند.
در فرهنگ نوشتن، هدف ارتقاء سطح توانایی خواندن و درک متون مرتبط با مفاهیم ریاضی هست.
منبع سایت تالیف کتب درسی
ابراهیم ابراهیمی
مدرس و مدیریت مجموعه ریاضی فیلمفیلم حل تمرینات ریاضی پایه های چهارم پنجم، ششم ، تیزهوشان ، پیشرفته و هفتم + نمونه سوالات امتحانی
دوره های مرتبط
جمع و تفریق کسرها صفحه ی 26 ریاضی ششم Riazifilm
جمع و تفریق کسرها صفحه ی 26 ریاضی ششم Riazifilm
جمع و تفریق کسرها صفحه ی 25 ریاضی ششم Riazifilm
جمع و تفریق کسرها صفحه ی 25 ریاضی ششم Riazifilm
معرفی اعداد صحیح صفحه ی 17 ریاضی ششم Riazifilm
معرفی اعداد صحیح صفحه ی 17 ریاضی ششم Riazifilm
یادآوری عددنویسی صفحه ی 7 ریاضی ششم (قسمت 1) Riazifilm
آموزش عدد نویسی صفحه ی 7 ریاضی ششم (قسمت 1) Riazifilm توسط استاد ابراهیم ابراهیمی یادآوری عددنویسی
chat_bubble_outlineنظرات
ابراهیم ابراهیمی
مدرس و مدیریت مجموعه ریاضی فیلمفیلم حل تمرینات ریاضی پایه های چهارم پنجم، ششم ، تیزهوشان ، پیشرفته و هفتم + نمونه سوالات امتحانی
قوانین ثبت دیدگاه