4600 – رایگان!
ویژگی های دوره
آموزش الگوها
نگاه کلی به فصل
این فصل شامل 4 درس است. درس چهارم شامل: صفحه های 14 – 15 – 16 و 17 می باشد.
جمع و تفریق – عددهای مرکب – جمع و تفریق عددهای مرکب – آموزش جمع و تفریق عددهای مرکب – تدریس جمع و تفریق عددهای مرکب
– فعالیت – کار در کلاس
آموزش الگوها
در درس اول ضمن یادآوری عددنویسی تا 9 رقم و کامل کردن طبقۀ میلیون (تا صدگان میلیون) به رابطه ی بین ارزش های مکانی رقم های مختلف در جدول، بیشتر از گذشته توجه خواهد شد. ضمن آنکه با چند بازی و فعالیت، عملیات جمع و تفریق و ضرب و تقسیم عددهای طبیعی یادآوری و تکمیل می شود.
معرفی میلیارد – آموزش میلیارد – تدریس میلیارد – میلیارد ریاضی پنجم – فعالیت – کار در کلاس
در درس دوم طبقه ی میلیارد معرفی شده و مشابه آنچه در سال گذشته برای میلیون تدریس شده است،مفاهیم مطرح مطرح می شوند. معرفی میلیارد
جمع و تفریق عددهای مرکب – آموزش جمع و تفریق عدد های مرکب – تدریس جمع و تفریق عددهای مرکب
– فعالیت – کار در کلاس
درس سوم به معرفی عددهای مرکب و جمع و تفریق آن و در مورد زمان می پردازد و در انتها نیز مثال هایی از عددهای مرکب، غیر از زمان نیز مطرح می شود. جمع و تفریق عددهای مرکب
الگوها – آموزش الگوها – تدریس الگوها – الگوهای مربعی – الگوهای مثلتی
– فعالیت – کار در کلاس
آخر این فصل یعنی درس چهارم موضوع الگویابی اختصاص یافته و در ضمن آن الگوی عددهای مثلثی و مربعی معرفی می شوند.
آموزش الگوها
مفهوم عدد اولین مفهومی هست که دانش آموزان در جریان یادگیری ریاضی با آن آشنا میشوند.
همچنین انتزاعی ترین مفهومی هست که انسان آن را کشف کرده است. پیدایش اولیه عدد توسط انسان
در ابتدا برای استفاده از آن برای شمارش بود ولی به مرور برای جنبه های دیگر مورد استفاده قرار
گرفت.
عدد دارای مفاهیم چندگانه هست که دانش آموزان برای آنکه بتوانند درک درستی از آن داشته
باشند بایستی با مفاهیم مختلف آن آشنایی کامل داشته باشند. یکی از مفاهیم عدد، مفهوم عدد اصلی
مجموعه (کاردینالیتی) است. از این مفهوم عدد برای به دست آوردن و نمایش تعداد اعضای یک مجموعه استفاده م یشود. به عنوان مثال در ظرفی که 4 سیب وجود دارد، عدد 4 ،بیان کننده تعداد عضوهای این مجموعه (بشقاب) هست.
مفهوم دیگر عدد، مفهوم ترتیبی (اردینالیتی) آن است. از این مفهوم برای بیان ترتیب اشیا و
جایگاه قرار گرفتن آن در یک ردیف استفاده میشود.به عنوان نمونه، در شکل مقابل ،
شکل ، در ردیف دوم از سمت چپ قرار گرفته است یا در حروف الفبای فارسی، حرف «ت»
چهارمین حرف از حروف الفبای فارسی هست.
مفهوم اجزایی عدد، مفهوم دیگری از عدد هست که در آن، هر عددی به عنوان کلی متشکل
از دو جزء کوچکتر درک می ً شود. مثال عدد 6 به عنوان کلی متشکل از دو جزء کوچکتر 4 و 2
در نظر گرفته میشود (درک میشود). این مفهوم از عدد کاربرد بسیاری در محاسبه جمع و تفریق و
حل مسائل کلامی و نمادی جمع و تفریق به روشهای مختلف از جمله روشهای غیر الگوریتمی و
ذهنی دارد.
دانش آموزان برای آنکه بتوانند درک درستی از مفهوم عدد داشته باشند و از آن به طور مناسب
در محاسبات شان استفاده کنند، نیاز به درک مناسب از هر سه مفهوم عدد دارند.
علاوه بر درک جنبه های مختلف مفهوم عدد توسط دانش آموزان به این نکته باید توجه شود که
در معرفی هر طبقه از اعداد موارد زیر نیز به همراه آن ارائه میشود:
1ــ معرفی مفهوم اعداد با استفاده از وسایل و موارد عینی مختلف (با استفاده از مکعبهای
کوئیزنر، چینه ها، پول و چرتکه)
2ــ معرفی نحوه عدد نویسی به عدد و حروف
3ــ نمایش اعداد در جدول ارزش مکانی
4ــ گسترده نویسی اعداد
5ــ تقریب زدن اعداد به دو روش قطع کردن و گردن کردن (بدون اشاره به نام آنها)
6ــ مقایسه اعداد.
الگوهای عددی
اهداف درس اول: یاداوری عددنویسی و محاسبات عددی
١ــ خواندن و نوشتن عددهای تا طبقۀ میلیون
٢ــ درک روابط بین ارزش رقم های مختلف در جدول ارزش مکانی
٣ــ انجام محاسبات عددی (جمع و تفریق ، ضرب و تقسیم)
٤ــ نوشتن گسترده عددها، پیدا کردن عدد تقریبی و مقایسۀ آنها و درک رابطة
بین این سه موضوع
اهداف درس دوم : معرفی میلیارد
١ــ خواندن و نوشتن عددهای تا طبقۀ میلیارد
٢ ــ درک رابطۀ بین رقم های مختلف با توجه به جدول ارزش مکانی
٣ ــ درک و تصور درست از عددهای میلیاردی و بیان مصادیق
٤ ــ گسترده نویسی ، مقایسه ، عددهای تقریبی و نمایش روی محور و درک رابطۀ
بین آنها
٥ ــ کار با ماشین حساب و انجام محاسبات عددی
اهداف درس سوم: جمع و تفریق عددهای مرکب
١ــ آشنایی با عددهای مرکب زمان
٢ــ ادامه دادن الگوهای عددی مرکب مربوط به زمان
٣ــ جمع و تفریق عددهای مرکب (زمان)
٤ ــ حل مسئله های مربوط به زمان
٥ ــ آشنایی با سایر عددهای مرکب
٦ ــ درک این موضوع که در سایر عددهای مرکب مبنای دسته بندی عددها تفاوت
می کند.
اهداف درس چهارم: الگوها
١ــ درک تمایز و تفاوت موجود بین محیط و مساحت شکل با کمک الگوهای هندسی
٢ــ درک رابطۀ بین شکلها و عددها در الگوها برای پیدا کردن شکلها یا عددهای
بعدی
٣ــ آشنایی با الگوی عددهای مثلثی و مربعی
٤ــ ادامه دادن یک الگو و یا طرح یک الگوی عددی یا هندسی
هدف از ارائه مرور فصل در پایان هر فصلی، جمعبندی و فراهم آوردن فرصتی برای تثبیت و
تعمیق مطالب ارائه شده در فصل هست.
منبع سایت تالیف کتب درسی
ابراهیم ابراهیمی
مدرس و مدیریت مجموعه ریاضی فیلمفیلم حل تمرینات ریاضی پایه های چهارم پنجم، ششم ، تیزهوشان ، پیشرفته و هفتم + نمونه سوالات امتحانی
دوره های مرتبط
مرور فصل 1 صفحه ی 20 ریاضی ششم Riazifilm
مرور فصل 1 صفحه ی 20 ریاضی ششم Riazifilm
معرفی اعداد صحیح صفحه ی 18 ریاضی ششم Riazifilm
معرفی اعداد صحیح صفحه ی 18 ریاضی ششم Riazifilm
معرفی اعداد صحیح صفحه ی 16 ریاضی ششم Riazifilm
معرفی اعداد صحیح صفحه ی 16 ریاضی ششم Riazifilm
یادآوری عدد نویسی (کار در کلاس) صفحه ی 9 ریاضی ششم Riazifilm
یادآوری عدد نویسی (کار در کلاس) صفحه ی 9 ریاضی ششم Riazifilm
chat_bubble_outlineنظرات
4600 – رایگان!
ابراهیم ابراهیمی
مدرس و مدیریت مجموعه ریاضی فیلمفیلم حل تمرینات ریاضی پایه های چهارم پنجم، ششم ، تیزهوشان ، پیشرفته و هفتم + نمونه سوالات امتحانی
قوانین ثبت دیدگاه